Jasno określone cele są łatwiej osiągalne. Jeśli zajmiesz się tym od samego początku, Twój umysł będzie wiedział, na czym dokładnie ma się skupić i tym samym zwiększysz swoje szansę na ich realizację. Dlatego też, sformułuj swoje cele za pomocą zasady SMART, która jest akronimem angielskich słów:
S (specific): konkretny – sprecyzuj dokładnie czego chcesz.
M (measurable): mierzalny, czyli łatwy do monitorowania postępów. Powinieneś wiedzieć, po czym poznasz, że osiągnąłeś swój cel.
A (achievable): osiągalny – cel powinien być w granicach Twoich możliwości, dostosowany do zasobów, którymi dysponujesz lub które możesz nabyć.
R (relevant): zgodny z wartościami, które wyznajesz. Zastanów się więc, czy wybrane cele są dla Ciebie ważne i czy rzeczywiście chcesz je osiągnąć.
T (time-oriented): określony w czasie – podaj termin realizacji swoich celów.